“Ik heb de veilige routes nu in mijn hoofd”

“Ik heb de veilige routes nu in mijn hoofd” zegt ze tijdens de eindevaluatie. Het zijn wijze woorden van dit meisje. Ze doen me denken aan een quote van Peter Levine: “Het lichaam in kaart, de geest herstellen”.

De kaart van Mijn Wereld heeft haar geholpen de reacties van haar zenuwstelsel te leren kennen. Op een speelse manier en met steun aan de co-regulatie van haar lieve pleegouders, is ze zich gaan verdiepen in haar binnenwereld. Daar was ze juist zo angstig voor. Wellicht omdat het daar vroeger zo naar was. Of misschien heeft ze zich vooral gericht op het peilen van de binnenwereld van de ander en is ze er nooit aan toegekomen om haar eigen binnenwereld te bekijken. Het vluchten voor haar binnenwereld was een bekende route geworden en leek een veilige strategie. Echter, zorgde deze strategie ook voor veel vermoeidheid, angst, stress, verwijdering en momenten van complete overspoeling. Ze kwam er achter dat ze veel plekken in het oranje gebied kende, maar nog niet zoveel plekken in het groene gebied. Routes die vaak belopen zijn, worden als vanzelf gemakkelijk weer gevonden. En juist van het gebrek aan controle daarop werd ze zo angstig. Haar hart die tekeer ging, het zweten, haar stem die schreeuwde, het weglopen waarmee ze zich nog meer on­begrepen en alleen voelde, gaven haar alleen nog maar meer signalen van onveiligheid. Net als de bezorgde blikken en de machteloze boosheid van haar pleegouders.

bellenblazen polyvagaal

In de therapie ontdekten we juist haar groene gebied. Samen met haar ouders deden we spelletjes die haar signalen van veiligheid boden. Blaas- en beweegspelletjes hielpen haar om contact te maken met haar lichaam en kalmte en controle te voelen. Eenmaal vaker in het groene gebied, leerde ze steeds meer beroep te doen op de steun van haar pleegouders. Doordat ze meer woorden kreeg voor haar binnenwereld, kreeg de relatie ook een andere kleur.

“Ik heb de veilige routes nu in mijn hoofd” geeft een mooie samenvatting van hoe dit meisje de reacties van haar zenuw­stelsel heeft leren kennen en veilige routes heeft gevonden richting het groene gebied. Ze zal dit gebied steeds beter leren kennen, wat een remmend effect zal hebben op haar beschermingsreacties. De band met haar pleegouders kan zich verder ver­diepen in het groene gebied, waardoor ze vaker hulp en steun zal vragen en ontvangen wanneer er uitdagingen op haar pad komen.

Wil je ook op een speelse en beeldende manier met kinderen en jongeren leren werken volgens de polyvagaal theorie? Bekijk ons aantrekkelijke en speels vormgegeven materiaal of geef je op voor één van onze trainingen. www.mijnwereldintherapie.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »